Al-Jazeera’s “Alternative Viewpoint” in Qatar’s Paradise

stop al Jazeeraby Amin Farouk

Al-Jazeera, which bought Current TV from Al Gore, is not a communications medium in the Western sense. It is a psychological warfare medium, a fundamentalist terrorist communications base operating under Qatari cover. It sets its sights on changing regimes.

Al-Jazeera TV, located in and financed by Qatar, which just bought Current TV from former presidential candidate Al Gore for a reported $500 million, “is providing an alternative viewpoint on domestic news,” according to Cathy Rasenberger, “a cable consultant who has worked with Al-Jazeera on distribution,” as stated by the New York Times of January 3, 2013.

What sort of alternative viewpoint?

Anyone regularly watching Al-Jazeera TV in Arabic cannot help being aware of its Islamist agenda, inspired by the Muslim Brotherhood’s Sheikh Yusuf al-Qaradawi, wo is currently a resident of Qatar.

Regular viewers are familiar with the network’s biases — also apparent in its otherwise different English-language programming — in covering events in the Middle East. Its reports are stunning in their lopsided descriptions of the cruelty and oppression of Arab leaders who, because they became weak and thus vulnerable, were called by Qatar’s opportunistic rulers, “oppressive dictators whose time had come.”

Here and there are points of light, when we become aware of regional events about which we might otherwise never have known. For example, the recent exposure of Iranian terrorist cells in Yemen and the Gulf States, the accelerated progress of Iran’s nuclear agenda in the Persian Gulf, and Iran’s naval exercises designed to challenge the United States.

Al-Jazeera is not, however, a communications medium in the Western sense; it is a psychological warfare medium. Its cameras are always turned outward; they never criticize Qatar’s tyrannical, dictatorial, corrupt, plutocratic leaders or their exploitation of foreign workers, who have neither the status nor rights of Qatari nationals. Al-Jazeera’s ongoing propaganda campaign against the Arab states in the Middle East is a move chosen by the rulers of Qatar to deflect Arab, Western and effervescent local attention from what is happening in the corrupt Al-Thani family’s dark, closed emirate of wealth.

Although it promises aid to financially needy Islamic countries, it sends just the occasional pittance when t feels a need to bolster its popularity. Meanwhile huge unreported sums go to support Islamist terrorist organizations such as Hamas in the Gaza Strip and Jabhat Alnusra Al Islamiya in Syria. The rest of country’s enormous oil revenues are channeled into the coffers of the rulers and their close associates, and are used to pay for their entertainment or for building enormous towers. The rest of the population — most of which are foreign workers whose labor they exploit and who have no civil or social rights — is not invited to join the party.

Although Al-Jazeera incites Muslim masses around the world to revolt against “repressive regimes,” while calling for “democracy,” “pluralism,” and the ousting of totalitarian rulers, Qatar itself does not hold elections, has no political parties, has no democratic institutions, and its citizens have no political or social rights. What Qatar does have, with the help of Sharia [Islamic religious law], is a strong, family-run system of enforcing internal security and suppressing opposition. Al-Jazeera is the well-oiled and well-funded machine of a family employing armed mercenaries who call themselves “media personnel”: Propaganda warriors who use cameras and microphones as weapons. Qatar therefore has every reason to hide what happens within its borders and look for defects in other places.

Al-Jazeera takes two editorial routes: its English-language programs present a moderate, cultured version of its propaganda, different from what is broadcast by its Arabic-language programs. Nonetheless, its purpose seems to be to spread Islam and undermine secularism.

Al-Jazeera’s reporting is unbalanced in that it gives favorable coverage to Islamic regimes and movements it wants to strengthen, and slanders those it wants to weaken. Its sights are set on changing regimes. Al-Jazeera effectively created the Arab Spring by endlessly rebroadcasting footage of the fruit-seller in Tunisia who set himself on fire to protest his government. Every time there was a small demonstration, Al-Jazeera would cover it and air it time and again until the people of Tunisia were sufficiently whipped up.

Al-Jazeera’s reporting is also unbalanced when it is turns to the religiously-motivated activities of Islamist groups in other countries, where the Arab Spring was turned into an Islamist Winter, and where the good intentions of democratically-minded young Muslims were exploited and perverted as, after the revolutions, Islamists seized power. Al-Jazeera’s bias is also evident in its support for the dictatorship of Mohamed Morsi and the Muslim Brotherhood in Egypt at the expense of the country’s moderate, secular, democracy-seeking opposition, on whose back the Islamization of the country is taking place.

Al-Jazeera, perhaps as part of a program to replace secular dictators with Islamic ones, and perhaps partly to replace Shiite dictators with Sunni ones, has also fully supported the destruction wrought by the radical anti-Assad Islamists who have poured into Syria to turn it into a killing field under the banner of the so-called “Free Syrian Army.”

Read more at Gatestone Institute

See also: